zondag 8 april 2012

E-XHIBITIONISME, X-ROKEN, DOORDACHT DOOR DAMPEN

fujisan 09 04 2012
Een aantal dagen geleden besluit te stoppen met roken. Helemaal al zonder nicotine gaat nog niet, derhalve pleisters en m'n oude e-sigaret weer opgeladen..... en ook al gesmokkeld. C kan nog minder zonder en ik kocht een pakje filters, alweer trekjes meegerookt. Maar dát ik over een maand niet meer rook en ook zonder het gif nicotine verder ga staat vast. Vorig jaar was ik ook zover, stond op een gegeven moment op drie of minder per dag....


Ik sta aan de krater van de Fuji en tik de as van de laatste sigaretten naar beneden.....goed zo, zegt de oude yama, ik ben ook gestopt te roken en lig er nog blakend bij.....

westlaren 12 04 2012 13 04 2012 ik zwicht, koop lichte sigaartjes, toepasselijk misselijkmakend 'moods' geheten en smakend



Barst van de pijn in de knieen, liggen is moeilijk, opstaan van de bank; lopen zitten staan waarheen te gaan.....slaaphouding niet tevinden, dan maar weer opstaan wat tikken en internetlezen.

Ach.....Doorstroom.....vogeltelling in Drentsche Aa gebied:
Verliezers
[]
de meest opvallende verliezers zijn wel de klassieke weidevogels. Kievit en tureluur handhaven zich nog redelijk, maar de stand van scholekster en grutto gaat hard achteruit.[]
De voornaamste oorzaken[ ]: de beekdalgraslanden worden te schraal en vooral te ruig.
[]

Tsja, elders verliet ik een plek om juist ruimte te maken voor de grutto.....daar doen ze erg hun best om met boerenbeheersmaatregelen [ruige mest, hooien en nabeweiden] het landschap te recreeren wat de grutto's preferen....
De scholekster voelt zich uitstekend thuis in stedelijk Assen op de platte grinddaken van flats en de gebouwen van GGz, dat compenseert goed want Assen gaat zich nu helemaal profileren als stad aan de Aa






15 04 2012 zondag 0500hr, eindelijk weer wat goed rust en slaap gehad na drie dagen en nachten hevige pijn en slecht lopen, nauwelijks uit de stoel kunnen komen, die het ritme verstoort. Om 17.00hr naar bed, om 04.00 hr weer klaarwakker. Een nieuwe dag met zon en rust in huis.....heerlijk stille en snelle laptop, 2ehands voor 250 euro klaar. Nu twee DELLen in huis.....

Wat zou dat mooi zijn: R/ 2x 30cl BrandBock a 6,5% alc., per os, ante noctum.....werkt beter dan steeds weer 1000 mg Paracetamol per vier uur.....voor een weekend.

Ook zou kunnen: R/ 2x 2cl BokmaGenever á 38% alc......nog lekker ook.....

R/Cannabis is voorlopig uitgesloten [ik schreef eerst: uit den boze en voor velen is het dat ook nog steeds] vanwege verhoogd psychosegevaar, het heeft me ooit wel geholpen maar ik liep dan wat verhoogd manisch rond.



de bulten:een bok en vier hindes

ook bulten maar dan bij het transferium Veendam.....

Heerlijk om 06.15hr in de auto, Hunzedal, de Bulten en weer omhoog via het Stadskanaal, Veendam, Muntendam- de Heemtuin, waar ik ooit een reintegratieproject had- wat foto's maken van het weidse veenakker landschap






16 04 2012 een kleinkliene eenmansactie; mail naar de gemeente om die blauwe markeringsstippen van de bomen in het Dennenoordbos te halen:

puntjes

Haije Wijma
16 apr. (1 dag geleden)
aan info
op de i.....

Groen met blauwe stippen.
Al weer enige tijd geleden werd aan het zgn Dennenoordbos in Zuidlaren
groot onderhoud gepleegd. De te behouden bomen werden blauw
gemarkeerd.
En tegen die stippen kijk ik nu al die tijd al aan als ik  door het bos fiets.
Het lijkt een vrij duurzame verf te zijn. Mijn vraag is of deze
markeringen niet eens met een groen spuitbusje vervaagd kunnen worden.
Ik heb al eens overwogen dat zelf te gaan doen maar denk dat daar raar
op gerageerd zal worden als 'iemand zomaar graffity in het bos spuit'.
Het lijkt me een vrij eenvoudig zaterdagklusje voor een groep vrijwilligers.....
Ik hoop dat u er iets mee doet.

H Wijma
kastanjelaan 18
9471Rx Zuidlaren
0504029203

Er zijn 2 afbeeldingen naar u verzonden.


DSCI0005.JPG
DSCI0006.JPG

Deze afbeeldingen zijn verzonden met Picasa, van Google.
Probeer het hier uit: http://picasa.google.com/
2 bijlagen — Alle bijlagen downloaden   Alle afbeeldingen weergeven   Alle afbeeldingen delen  
DSCI0005.JPGDSCI0005.JPG
77 kB   Weergeven   Delen   Downloaden  
DSCI0006.JPGDSCI0006.JPG
68 kB   Weergeven   Delen   Downloaden  




17 04 2012 Vanmorgen om 06.15 naar de Groeve, de Dijk en bij een oud Hunzerestant de zon op zien komen en gelomografeerd, 2°vorst, hoor de wulp en hier voor het eerst een grutto, om 07.00 weer thuis, 10 km, het kacheltje van de auto draait goed, maar ik wil buitenwarmte zodat ik weer op de fiets kan.....


's Middags even weg naar Niekerk- Croocske draait weer eens wat door op voor haar onoplosbare problemen en projecteert haar gram, woede op anderen en over haar onmacht, op mij- ben ik niet van gediend maar gebeurt zo váák......
Zou toch al eerder naar mijn moeder. Ga weer over Osbroeken en Ydermade vanaf Tynaarlo, een pas ontdekte route om met 80 zonodig 100+ km in Glimmen aan te komen.....nu over Eelde, er is nog een oude zandweg tussen Paterswolde en Peize, jaren geleden al eens gereden maar ik wil niet ook daar weer een bordje tegenkomen dat het ingepikt is door landschapsbeheerders en nu dus verboden [in] te rijden.....
Van Eelde naar Bunne, Peize en dan maar weer in de file tussen Roden en Leek.
Gezellig, weer veel 'hetzelfde verhaal', zuchtend verteld wat me soms zo moe maakt....
Om vijf uur terug, bel Croocske op en binnendoor via Enumatil en den Horn, Hoogkerk, in Groningen loop ik in de fuik van de ringwegrotonde, kan niet via de Paterswoldseweg en dan weer langs Willemskanaal.....móet naar de snelweg en dan gaat het vlak bij de afslag N34 Zuidlaren mis: een angstaanval komt op, net op tijd op de oprit en het thuis voor een kwartier uitzitten.... teveel [verkeers]prikkels gehad en ik had nog wel zo goed gerust de vorige nacht.....


18 04 2012
'dus' waar ben je nu mee bezig, Haije toch!: je rijdt veel in de auto en fotografeert veel, koopt 'zomaar' een laptop, slaapt 'onregelmatig'.....

ai Haije wil je weer manisch worden.....tsja, wie gaat nu weer de 'norm' stellen, welke regelmatig normale.....? [w]elke contextrukker gaat me er nu weer in drukken?
Weet jíj wat manisch kan inhouden?
Zomaar een toeter van een telelens kopen van 500€+, midden in de nacht een ritje maken met de auto, op de dan stille snelweg testen op maximumsnelheid, om  08.00 uur bij de Jumbo, koffie uit de automaat en kratten bier inslaan...om 11.00 naar Illusion voor 26€ haze.....boven m'n macht gaan fietsen zonder water en proviand mee, zodat ik ga tappen van kwelwater.....je pillen laten staan.....niet dat ik dat allemáál ooit zo deed, maar toch. Wachten op de eerste die zwaaiend met de door mezelf opgestelde signaleringslijst op de stoep staat?
Context en relativeringsvermogen kwijt soms? Wie.....?




Vanmiddag weer kort heerlijk met pijnlijke handen achter het orgel, speel, zoals gewoonlijk, gewoon door de pijn heen. Weer thuis komt weer even die machteloze moedeloosheid op van de napijn.....
Verder met mijn virtuele dagboek, want alles is wensdenken en laatdunken: verlost worden van de pijn kan niet, het gaat om relaxatie en daardoor ook iets beter te rusten en in slaap vallen....wunschtrunk








19 04 2012 Weer de niche van de nacht, ik werk stilletjes. Rustte en sliep nog kort van 1700 tot 0100, maakt 8 uren quality time. Ik verspil ze niet met turen naar onzin en ongein op de buis [nu: screen].Ook het via de televisie gebrachte nieuws kan me niet boeien, schrikt me juist naar vorm van presentatie af. Ik lees het wel... tegen het vrouwtje aanschurken, overdag nog een tukje. Zo kom ik mijn tijd goed door.....toch is het niet normaal,: ik ben immers geen trucker, beveiligingsagent, verkeersleider, brandweerman, doktersdienster en noem maar op. Beroepshalve je patroon verstoren.....ach als dat zich wreekt is er het vangnet van de ziekteverzekering...en altijd is er een voorziening voor en medelijden voor de outburner.....die mensen die zich zo dapper inzetten voor.....de maatschappij. Wat te denken van het geval van een succesvolle kunstschilder die met een paar flessen wijn zijn werk 's nachts maakt en dan 's morgens gaat slapen, tot in de middag en dan recepties met weer veel wijn....
Laat mij dus ook maar en vertrouw erop dat ik voldoende slaap en rust krijg en geen excessieve stimulantia of daarna downers nodig heb.....

Om nog maar te zwijgen van .....
Nog even [n]iets te zeggen van het hospitaal sensu lato.....

Sensu stricto de ervaringen in het psychiatrische ziekenhuis: wat een ellende als je psychotisch bent en álles in de war[sic] en men je toch denkt te kunnen dwingen te slapen tussen 2300 en 0700. En alsmaar weer die nachtwachten met wallen onder de ogen die voor het dikke geld zo'n dienst draaien. En het is dan ook niet gewenst dat clienten je lastig vallen als je net zo gezellig of dirty zit te chatten op internet of bezig bent aan je proefschrift, lekker sigaretten paffend zit te patiencen......en wat waren ze altijd pissig als ik zei dat zíj ongezond bezig waren: een week nachtdienst, dan weer weken normaal en dan wéér.....
En die pesterijtjes als ik als vroege vogel de zonsopgang tegemoet wilde: de deur gaat pas om zeven uur open.....maar goed, op sommige paviljoens kon je ook gewoon door een raam naar buiten. Vaak kon ik na enig onderhandelen dan 'permissie' krijgen en om zes uur er uit gelaten worden..
Zo wordt je echt niet beter.
Wandeltherapie met je behandelaar is nu helemaal in, alsof ze 't zelf bedacht hebben. Mij is het één keer gelukt met een persoonlijk begeleider[sic] op stap te gaan, maar dat was ook omdat we dan beiden konden roken.....de suggestie aan een psychiater eens wat te gaan fietsen en praten werd niet opgepakt. Met mijn 'geestelijk verzorger'van Linis lukt het wel....het ís het niet, maar het werkt veel therapeutischer dan 'zittingen'

Maar mijn patroon schijnt net zo abnormaal te zijn als het dragen van lange onderbroeken en zo heb ik nog wel meer zelfvoorzieningen die een normaal mens af laat hangen van, nou bijvoorbeeld een vergoeding van de verzekering. Wie maakt er nou z'n eigen rolstoel, wie gaat er nou met bagage op de buggy op stap of een lichte rollator voor idem, wie zet er nou zelf een koptelefoon in 1eklas gehoorbeschermers om in de trein gevrijwaard te zijn van herrie...[maar dat bussen en treinen is gelukkig afgelopen, met een compactcar voel ik me niet bezwaard om wat rond te toeren.....]

20 04 2012
21 04 2012 Vrijdagmorgen, weer dat heerlijke gevoel in het Hunzedal bij de Groeve. Om zes uur stap ik in de auto en rijd kalm de laagte in vanaf Zuidlaren. Het is voor mijn fysiek nog steeds te koud om die tocht van 12km op de fiets te doen. Thermos koffie mee. En toch nog maar weer wat tabak.
hoor weer de grutto, er loopt een ree kalm voor de lens langs, een haas huppelt rond, ze negeren me. Neem zes opnames via statief, later stuur ik deze reportage naar mijn fotogroetgroep. Wordt gewaardeerd.






Vanavond kan Croocske niet slapen van opwinding door positieve ontwikkelingen in haar familiesfeer: 'Ik ben euphoor'....Naast het geluk met mij. Ze is uitbundig en dan kan ze soms heel emotioneel reageren met willen feestvieren en dat draait uit op rond middernacht stofzuigen en poetsen, koffie en filtersigaretten. Douchen en zichzelf verzorgen, komt gezellig bij me zitten op de kamer, we genieten gewoon samen. Plannen maken voor een 'vrij' weekend. Eindelijk eens naar mijn broer in G en dan naar haar hardhorende en slechtluisterende moeder?
Ik sta weer om vier uur op, om 0520hr beginnen de merels[die later in het seizoen ons steeds meer gaan irriteren met hun alarm] en bij mij de kriebels wéér naar de zon te gaan, zo mogelijk op de fiets.


hunzedalsafari



'T wordt toch de auto, wolkenband aan de horizon en de zon zal dus later verschijnen, ik toer naar het zuiden en via Spijkerboor naar Bareveld. He, truckparking, roadkingsrood...


He, jij was toch zo'n 'natuurmens'.....wat kan jij dan met techniek hebben?...
[]


Ga maar een studie doen, zei ze vannacht. Jij betaalt? Maar wat voor traject? Rechten dan maar en onderzoek gaan doen naar ambtelijke corruptie? Doofpotten genoeg om op te graven. Met  cultuurhistorie erbij om de bruine natuurschimmels [zuring, russen en schotse hooglanders] een halt toe te roepen? Mooi niet, ik ga de woestijn niet in....Natuur zoals natuur bedoeld is wordt al van oudsher het beste in Holland gebrouwen. Dat 'natuurmonument' waar het allemaal mee begon, het Naardermeer is van oorsprong puur cultuur'.....
Heel het landschap van Nederland is eigenlijk een park, laten we geld voor natuur maar besteden door aankoop van bedreigd regenwoud....
Wéér zo'n 'onconventioneel' idee, het convenant is immers al gesloten, nieuwe natuur moet en zal er komen in Nederland. Als dat allemaal uitloopt op Oostvaardersplasachtige landschapselementen....kikkerpoelen en afgeschuinde vaart- en sloottaluds....je vertrouwt al die heruitgegraven meanders nauwelijks nog: werkelijk het oude tracé of ook wat fantasie van de landschapsarchitect?

Vanmorgen stond ik weer te luisteren naar het concerto naturalis bij de Hunzerestauratie te Spijkerboor. Heimwee naar het Friese kleiweidegebied,
niet naar de  Sate Bolland. Leeuwerikken, kievit, grutto, tureluur en scholekster, heerlijk. Daar liepen de grutto's met hun jongen op mijn erf te fourageren, daar had je ook wat merelparen maar zo'n tetterconcert, als bij mijn thuis nu, was er niet. We hadden geen huiskat....hier is er minstens één per huishouding, behalve de onze.....ze schijten hier en jagen de merels op.

23 12 2012 Vanochtend weer bij het waterwingebied aan De Dijk bij De Groeve, dat bijzondere vogelconcert weer, maar ik heb het gevoel dat het eerst, althans steeds met de auto erheen, afgelopen moet zijn. Ik zou zo'n project kunnen doen van elke dag een opname op dezelfde plek en dan een film daarvan maken, maar ach, dat gebeurt al zo vaak. En ik wil vooral de belevenis.....




24 04 2012 Rusten en slapen van 1900 tot 0300, 8 uren qt, laat maar zeuren over 'normale slaapbehoefte' laat staan tijden. Buurman Bert is weer thuis en rommelt wat aan de waterleiding, we zijn niet meer alleen in het blok.



25 04 2012 Verwacht wordt warmere lucht, eindelijk kan ik met m'n 'reumapoten' op de fiets en langs het Anloöerdiepje lopen, waar soms ook reeen grazen....gatengodver, wat een pijn, weer slapeloze uren die ik vul met overpeinzingen, als je ze zo al noemen mag. En weer die kleine deceptie- ik bedoel niet 'la petite mort' van de man- als ze beneden komt met 'je hebt weer niet bij me geslapen', ze heeft niet eens gemerkt dat ik nog even kort bij haar gekropen ben, haar streelde, ze snurkte, maar ik had nog teveel pijn, ging weer opstaan en de was doen.Toch nog van 0400 tot 0600 op de bank wat geslapen..... pijn die je doet tollen en dollen, bijkans de manie indrijft....dol, gekmakend.

26 04 2012 Kon vanavond bijna de trap niet meer opkomen met m'n pijnlijke knieëen, uiteraard weer als gevolg van recente activiteiten: drie keer strûnen van minder dan een kilometer....

04 05 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten