zondag 15 april 2012

HUNZEDAL 15 04 2012 06.15




15 04 2012 Zondagmorgen, al weer na lange rust vanaf 1800hr op om 0400hr. Zelfs de N34 zwijgt nog. Het verlangen naar een zonsopkomst aan de horizon en het horen van de grutto brengt me oost van Zuidlaren in het Hunzedal. Nachtvorst en ik stap in de auto rond 0600hr. Tot nog toe hoorde ik nog maar één keer de grutto in een genormaliseerde en nog deels gecultiveerde aanvoer van het Anlooerdiepje. Maar ook daar wordt het voor de weidevogels onbarmhartige verarmingsbeleid al ingezet.....weer een paar hectares minder.....




0615hr Na de Bulten plotseling vijf reeën, ze huppelen rustig weg, de zon wordt verwacht rond 06.45hr, maar krijg hem niet in vizier....

0640hr. Nieuwediep. Een militair blusmonster. Zit blijkbaar handel in.....




Het oude spoor Groningen-Stadskanaal loopt hier nog gebruikt door en wordt hopenlijk niet opgeruimd voor het zoveelste fietspad.....in Zweden kon je prachtig over zulke verlaten trajecten wandelen.....geef ook dit niet over aan de mountainbikers of electrofietsen.....Ik moet toegeven dat ik ook graag over het wandelspoor Assen-Stadskanaal fietste, voor m'n rust, maar stapte wel af voor de wandelaars, tsja, ik stel nog steeds prijs op dit soort basale respect voor elkaars territorium, daar heb ik geen ge- of verbods bordjes voor nodig.....



Een 'ruimtelijk blik', een met National Geographic gesponsord project, bij Wildervank










0728hr Station Veendam, billen en bulten zoals ik ze ook graag zie.....als beeld. Als vlees en bloed heb ik genoeg aan mijn Croocske.....






0750hr. Muntendam. De Heemtuin waar ik in 2003 een reintegratietraject liep. Assistentie management.....en zoveel meer. Bewegwijzering. HACCP keukenoffertes aanvragen. Ontwerp balie.
Het logo van National Geographic,
het Vensterproject tot 2013
Wildervank


Macdonalds all over the world,
ook in Muntendam



Machine en metaalhandel in Veendam










Na Muntendam weer over Hoogezand, de Groeve terug, zie zoveel mooie boerderijen, hier en daar zet ik de auto stil om even te luisteren welke vogels er zijn, géén grutto's

22 04 2012 Weer op de zondagmorgen 0600 naar het Hunzedal, even weg van het tuinvogelconcert wat gedomineerd wordt door nederlands 'meest succesvolle broedvogel', de merel. de smaak te pakken van de combinatie van de weidevogels en zonsopgang. Nu grijs, geen zon wel weer de mix van leeuwerik en grutto. Koud. Ga maar wat toeren. heerlijk zo zonder tegenliggers. Bij Eext een ree voor de auto, het beest loopt vrij kalm weg.....
Deurze dan maar? Even het restantspoor Assen-Stadskanaal bekijken bij de Schoapvolte. Blijkt gewoon toeristische nep. Een nieuw stuk rails met dwarsliggers en niet in de juiste liggingsrichting. Spoorde niet met het kruispunt en andere moderne ontwikkelingen. Even bij de Koelandsdijk kijken dan maar, daar liggen nog twee rails in het asfalt, wél origineel. Zal ik over het Balooerveld gaan? Tijdelijk afgesloten. Het kerkhof waar ik zo vaak water tapte en uitrustte, mooi oude hoek daar. Voorbij Rolde zie ik boerderij Kamps in de as liggen. Zo, wéér wat historische binten naar de knoppen.....
Op het klinkerpaadje in Deurze wat naar het bruggetje voert kom ik twee vogelaars tegen. We praten wat. Grutto's? Zitten hier weinig. Als ik verder loop zie ik ze: vijf hooglanders in het weideland van de laatste veeboer van Deurze.....ach, gaat hier de bruine verruiging ook toeslaan? Wéér geen biologische boer die mooi ook de weidevogelstand wat kan oppiepen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten