zondag 22 april 2012

INTELLECT EN RESPECT.....anbefohlenes maximum 130

als

22 04 2012
debiel wordt je behandeld vaak....een doctor in de theologie werkzaam in de GGz beaamt dat dat een probleem is binnen de organisatie.
Hoe gaan de medewerkers om met abnormale intelligenties, naar boven én naar beneden?
Ik heb vaak van jongs af aan ervaren dat mijn bovengemiddelde intelligentie een gevaar is voor anderen, ook voor mijn ouders.
Binnen de kliniek wordt je vaak behandeld[sic] alsóf je debiel bent als je in de war bent. 'Verstand verloren' is niet alleen een volksgezegde maar doet net zo goed opgeld daar. Maar ook de nazorgers kunnen er wat van en ook voor de hh medici kan het zelfs bedreigend zijn als ze iemand tegenover zich hebben met dezelfde academische potentie als hen.
Die ervaringskennis heeft, ziekteinzicht, zich verdiept in psychologie en psychiatrie sl, de medicijnen en behandelwijzen.... die zich niet zomaar iets gezeggen laat en met eigen ideeeën en voorstellen  komt.....
Beroepsarrogantie speelt daar vaak nog een versterkende rol bij.

De begrippen debiliteitimbeciliteit en idiotie zijn verouderd in de geneeskunde, maar worden nog vaak als scheldwoord gebruikt.[wikipedia]


Verder verwarrend als snel denken en formuleren verward wordt met gedachtenvlucht en in de war zijn.....ik moet me nu altíjd inhouden naar het lijkt anders wordt eea weer psychiatrisch geinterpreteerd. In zeker zin zou je van de hak op de tak springend door mijn blogs óók al kunnen zien als zijnde van een verward persoon die niet alles op een rijtje heeft.....raak niet in de war van en in deze zin......

23 04 20 12 'Ik ben simpel, maar niet dom', zegt ze. En we vinden het heerlijk zo bij elkaar te kunnen leven. 'Ga jij maar met ingewikkelde dingen bezig'.......De suggestie weer te gaan studeren.....
Twee 'polen', soms extreem yin en yang, maar in veel gelijk en vooral in alles gelijkwaardig, het is geen streven maar werkelijkheid. Geen ideaal maar realiteit.






















Ach du Liebe, ben ik het dan tóch? Ondanks de geremdheid door m'n MD., ManischDepressiviteit ook wel Bipolare Stoornis genoemd ...

Kenmerkend voor kinderen:
  • Grote nieuwsgierigheid en leergierigheid.
  • Veel energie.
  • Zich met meerdere taken tegelijk bezig kunnen houden.
  • Buitengewoon goed geheugen.
  • Breed scala van interesses.
  • Bijzonder gevoel voor humor.
  • Hoge mate van empathie en betrokkenheid.
  • Denken in veel gevallen al op buitengewoon jonge leeftijd (bijvoorbeeld drie jaar oud) na over de zin van het leven.
  • Het veel lezen en verzamelen van informatie.
  • Veel feitenkennis, grote algemene ontwikkeling.
  • Opvallend taalgebruik.



Kenmerken voor volwassenen

Ook voor volwassenen zijn er veel rijtjes met kenmerken van hoogbegaafden beschikbaar[6]. Om meer overeenstemming te verkrijgen over het begrip hoogbegaafdheid en de kenmerken ervan is 2006/2007 in Nederland een landelijk onderzoek uitgevoerd onder een groep experts op basis van een consensustraject met behulp van de Delphi-methode[7]. Het betrof psychologen, (loopbaan)coaches, bedrijfsartsen en een psychiater die professioneel met hoogbegaafde volwassenen werken. Het resultaat hiervan is een existentieel model met de volgende 'ideaaltypische' kenschets van een hoogbegaafde (jong)volwassene:
Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.
Het model beschrijft de volgende kenmerken:
  • Innerlijke kenmerken:
    • zéér autonoom (zijn)
    • hoogintelligent (denken)
    • rijk geschakeerde emotionele binnenwereld (voelen)
  • Wisselwerking met de buitenwereld:
    • gedreven en nieuwsgierig (willen)
    • scheppingsgericht (doen)
    • hoogsensitief (waarnemen)
  • Samenspel met de maatschappij:
    • snelheid
    • creatief
    • intens
    • complex

[bewerken][uit Wikipedia]

23 04 2012 Thuis, 2200, ik kan Croocske rustig wat vertellen over mijn gang met en door het 'verstand'.....intellectueel moeiteloos door naar de voltooing van de 'academie'.....maar 'mentaal' dobberen en stranden, Voortdurend op je bek gaan en krijgen...... sociale en emotionele intelligentie is onderontwikkeld, bij Croocske juist heel hoog.
'Kan je wel stoppen met denken' vraagt ze wel eens, nee, elk wakker moment ís voor mij 'denken'. Vervloekt heb ik het te vaak, daar stop ik mee.


04 05 2012 Nú stel ik mijn verstand en vermogens in dienst van Croocske, ze vaart er wel bij en ik ook. Tegelijkertijd is er mijn studie via internet, Alle boeken en bibliotheken en kaarten bij de hand, prachtig, hoef nooit meer een duur boek te kopen. De 'romantiek' van het lezen van papier, ach.....














Onderpresteren

Hoogbegaafde kinderen die niet of verkeerd in hun ontwikkeling gestimuleerd worden gaan soms onderpresteren. Met onderpresteren bedoelt men dat het hoogbegaafd kind (opvallend of veel) minder presteert dan zijn of haar capaciteiten toelaten.[14] Vaak associeert men dit dan met het onderpresteren op school, maar onderpresteren kan ook buiten school voorkomen, op het werk bijvoorbeeld.
Een voorname oorzaak van het onderpresteren is een gebrek aan uitdaging (het niveau ligt te laag voor de hoogbegaafde). Dit kan ervoor zorgen dat de hoogbegaafde zich gaat vervelen en dat kan leiden tot een ernstig gebrek aan motivatie waardoor de hoogbegaafde gaat onderpresteren.[15] Door een gebrek aan uitdaging in het lager onderwijs, waar de hoogbegaafden door hun sterke geheugen zonder veel problemen kunnen leren, kan het zijn dat men een slechte studiemethode ontwikkelt. In het hoger onderwijs krijgt men dan problemen met studeren omdat men nooit een goede studiemethode ontwikkeld heeft.[16]
Onderpresteren kan ook andere oorzaken hebben zoals emotionele problemen of een gebrek aan motivatie. Dit kan ook gebeuren omdat het kind niet wil opvallen tussen leeftijdsgenoten. Thuis kan het kind dan bijvoorbeeld al vlot lezen, maar op school doet het kind alsof het evenveel moeite moet doen om te leren lezen als de leeftijdsgenoten, om niet op te vallen of om geaccepteerd te worden door de groep.[15]
Onderpresteren heeft altijd negatieve gevolgen voor het kind. Onderpresteerders kunnen bijvoorbeeld een laag of verkeerd zelfbeeld krijgen, sommigen worden depressief (of vertonen zelfs suïcidaal gedrag), of vertonen perfectionistisch of faalangstig gedrag. Anderen ontwikkelen basale angsten (voor bacteriën bijvoorbeeld) en (wat veel bij meisjes voorkomt) ze krijgen buikklachten (schoolziek). Wat ook gebeurt is dat ze in een sociaal isolement terechtkomen.[17]
De begeleiding en het bijsturen van een onderpresteerder is niet altijd eenvoudig. Soms is het geven van nieuwe uitdagingen voldoende om deze negatieve gevolgen te doen verdwijnen, maar bij hoogbegaafden die al zeer lang onderpresteren is dit niet zo eenvoudig.[17]
Veel hoogbegaafden zijn echte top-downdenkers: ze leren van het geheel en vullen het met eigen kennis aan. Dit komt omdat ze al veel eigen kennis ontwikkeld hebben. Dit is in tegenstelling tot de gebruikte bottom-upmethode in het onderwijs, waarbij steeds kleinere stukjes leerstof wordt aangeboden om het geheel te verkrijgen. Verrijken, verdiepen en toetsen is bij top-downdenkers (in de meeste gevallen) niet van belang. Doordat het onderwijs en de hulpverleners dit vaak niet inzien, ontstaan er verveling en misverstanden voor de hoogbegaafde en de omgeving. Vaak geldt dat hoe hoger de intelligentie van een hoogbegaafde leerling is, hoe groter deze problemen zijn
[uit Wikipedia]








in hoeverre afwijkend? http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Overlap-autisme-en-hoogbegaafdheid.htm

Kenmerken

Verondersteld wordt dat de hersenen van ADD'ers anders functioneren dan die van niet-ADD'ers. Mensen met ADD hebben een enormegedachtestroom waardoor ze vaak dromerig of ongeïnteresseerd overkomen op andere mensen. Door deze gedachtestroom kunnen ze zich moeilijk concentreren op de voor het specifieke moment relevante zaken. Het “filter” dat relevante van irrelevante zaken scheidt, werkt minder goed. Mensen met ADD zijn snel afgeleid, rusteloos en vaak impulsief in hun gedrag. Kenmerkend voor ADD is het hebben van meerdere intense stemmingsschommelingen op een dag. Ook slaapproblemenvergeetachtigheid, ongeorganiseerdheid, een andertijdsbesef en moeite met het onderhouden van sociale contacten horen er bijna altijd bij. Ook zijn ze vaak overgevoelig voor geluids- enbeeldimpulsen. ADD'ers hebben er dikwijls moeite mee een gesprek te volgen in een grotere groep mensen. Men heeft in die situatie moeite zich te concentreren op één gesprek omdat men zich ongewild blijft focussen op alle gesprekken die gaande zijn. Mensen met ADD beschrijven dit probleem soms als "het luisteren naar een gesprek op de radio, terwijl de uitzending gepaard gaat met heel veel ruis".
Soms bezitten AD(H)D'ers bijzondere vaardigheden met betrekking tot het snel combineren van informatie en indrukken,probleemoplossend denken, inlevingsvermogen, creativiteit, en ruimtelijk inzicht. Mensen met ADD kunnen in bepaalde situaties hyperfocussen; men is dan extreem geconcentreerd en zich niet bewust van wat er om zich heen gebeurt. Dit hoge concentratieniveau kan leiden tot het ontwikkelen van uitzonderlijke talenten. Omdat veel AD(H)D'ers een hogere prikkeldrempel hebben, zullen ze in bepaalderisicovolle en crisissituaties alerter en beter functioneren, terwijl bij andere mensen de kans op disfunctioneren juist toeneemt.

[bewerken]





24 12 2012 ach du lieber Augustin, wo gehst mit mein Weblein hin.....
Croocske begrijpt en accepteert me, Vindt het heerlijk bij me te zitten terwijl ik 'werk', ze vindt zichzelf niet dom, maar 'leeg', niet creatief....ze is ook niet 'dom', normale intelligentie, maar traag en heel goede emotionele en scociale intelligentie!.....Zo hebben we beide mede door onze latente 'stoornis' en levensontwikkeling een margepositie en daar voelen we ons nu thuis, alles valt zo'n beetje op z'n plek....


Wat 'dom' is? In ieder geval een opmaak die opeens vette letters maakt...


25 04 2012 Weer kan ik er rustig over praten, haar kracht ligt ook in kunnen luisteren, een kunst op zich en ze 'verstaat' me ook omdat ik [al jaren] moeilijke termen vermijd.....en als toch nodig probeer uit te leggen. Ook voor mezelf. Zoeken naar definities, omschrijvingen etymologie: alles bedoeld om mijn verlies van grip op [eigen] taal weer terug te draaien. Internet is nu heel nuttig, alle woordenboeken vrijwel digitaal, ook etymologie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten